Neuvolan ja kouluterveydenhuollon mielenterveystyö on ennaltaehkäisevää ja voimavaroja vahvistavaa.
Lähtökohtana ovat:
- lasten mielenterveyden tukeminen ja mielenterveyden ongelmien synnyn ehkäiseminen
- lapsen kehitys on nopeaa ja seuranta tulee olla tiheää
- kasvun ja kehityksen poikkeamat, sairaudet ja ongelmat tulee havaita mahdollisimman varhain ja tuki ja hyvä hoito tulee varmistaa
- neuvolassa mielenterveyden pulmia ennakoivia seikkoja voidaan tunnistaa jo raskauden ja lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana sekä varhaisen vuorovaikutuksen pulmia jo ensimmäisten elinviikkojen aikana
- Psyykkisen terveyden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin arviointi:https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko/article/kou00027?toc=
Varhaisella tunnistamisella, tuella ja hoidolla estetään ongelmatilanteiden paheneminen ja ehkäistään pysyviä haittoja esim. lapsen käytöshäiriö, oppiseen vaikuttavat pulmat.
- Jos oppilaitoksen työntekijä arvioi, että opiskelija tarvitsee opiskeluhuoltopalveluja, hänen on otettava viipymättä yhteyttä koulu- tai opiskeluterveydenhuollon työntekijään tai opiskeluhuollon psykologiin tai kuraattoriin yhdessä opiskelijan kanssa ja annettava tiedossaan olevat tuen tarpeen arvioimiseksi tarvittavat tiedot. Opiskeluhuollon palveluiden työntekijä arvioi yhteistyössä oppilaan sekä tarvittaessa huoltajan ja oppilaitoksen työntekijän kanssa tuen tarvetta.
- Oppilaitoksessa on mahdollista koota monialainen asiantuntijaryhmä, joka arvioi ja suunnittelee yksittäisen oppilaan tuen tarvetta. Monialaisen asiantuntijaryhmän voi koota kuka tahansa oppilaitoksen henkilöstöstä.
- Kuraattoripalvelun käynnistyminen, toteutus ja päättäminen - THL
Hoidon ja tuen tarpeen arviointiin on keskustelun ja havainnoinnin tueksi useita menetelmiä
- Psyykkisen terveyden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin arviointi
- Perheen hyvinvointi ja voimavarat
- Lapsen psykososiaalisen terveyden arviointimenetelmä 4–13-vuotiaille, LAPS-lomake
- Kartoitetaan aikaisemmat tutkimukset ja tukitoimet
Arviointi äitiys- ja lastenneuvolassa
- EPDS-mielialalomake raskausajan ja synnytyksen jälkeisen masennuksen seulonnassa
- Lapsen psykososiaalisen terveyden arviointimenetelmä 0–3-vuotiaille, PikkuLAPS-lomake
- Voimaperhekysely kaikille 4-vuotiaiden vanhemmille
- 4-vuotistarkastuksen yhteydessä perheen/ varhaiskasvatuksen ja neuvolan terveydenhoitajan sekä lääkärin arvio lapsen ja perheen hyvinvoinnista
- Vanhempien päihteiden käytön kartoitus äitiys- ja lastenneuvolassa
Arviointi kouluterveydenhuollossa
- Tarvittaessa varhaiskasvatuksen ja opettajan arvio lapsen hyvinvoinnista päivähoidossa/ koulussa
- Vanhempien päihteiden käytön kartoitus kouluterveyden- huollossa laajojen terveystarkastusten yhteydessä
Perheneuvolan hoidon ja tuen tarpeen arvioinnin menetelmät
Tutkimukset
- Perhetutkimus
- Lapsen psykologiset kognitiiviset yksilötutkimukset
- Lapsen psykologiset sosioemotionaaliset yksilötutkimukset
- Vuorovaikutustutkimukset
Terapeuttinen työ
- Yksilötapaamiset
- Lapsen terapeuttiset käynnit
- Pari- ja perhetapaamiset
- Vanhemmuusohjaus ja –neuvonta
- Perheterapia
- Parisuhdeterapia
- Vuorovaikutusterapia
Lomakkeet hoidon ja tuen tarpeen arviointiin
- LAPS-lomake
- BDI-kysely
- 5-15R-kysely vanhemmalle ja opettajalle
- ADHD-RS -oirekysely
- PikkuKesky
- Keskittymiskysely
- CDI
- Ahdistuneisuuskysely (GAD-7)
- Uupumuksen oirekysely (KEDS)
Kasvatus- ja perheneuvonnan arvio
- Tehdään yhdessä perheen kanssa
- Perhetutkimus
- Yhteys- ja taustatiedot
- Nykytilanteen kuvaus
- Tiedot:
Lapsen kasvusta ja kehityksestä
Vanhemmuudesta
Parisuhteesta
Perheen kokonaistilanteesta
Verkoston kanssa tehtävästä yhteistyö, esim. lapsen havainnointi, neuvottelut esim. varhaiskasvatus, koulu
- Yhteenveto ja työskentelysuositukset
- Psykologin tutkimustarpeen arvio
- tarvittaessa psykologin tutkimus
Lääkärin arvio
- Jatkosuunnitelman laatiminen yhdessä perheen kanssa
- Tarvittaessa mahdollinen palveluohjaus (lähete) yhdessä perheen kanssa
Sairaanhoitajan arviointijakso
- Kehitys- ja taustatietojen kokoaminen
- Vanhemman tapaaminen
- Lapsen tapaaminen
- Lomaketiedon kerääminen
- Päiväkodin tai koulun opettajan haastattelu
- Tarvittaessa päiväkoti- tai koulukäynti
- Verkostoyhteistyö
- Moniammatillinen tiimi (sairaanhoitaja, psykologi, lääkäri)
- Arviointijakson päätteeksi muodostetaan yhdessä perheen kanssa näkemys tilanteesta ja hoidontarpeesta ja laaditaan jatkosuunnitelma. Tarvittaessa sairaanhoitaja järjestää verkostotapaamisen.
Lääkärin arvio tarvittaessa
- Mahdollisen diagnoosin asettaminen
- Jatkosuunnitelman laatiminen yhdessä perheen kanssa
Psykologin arvio tarvittaessa
- Psykologin tutkimustarpeen arvio
- Psykologin tutkimus
Vastaanotolla tarjotaan yksilö- ja ryhmämuotoisia määrämittaisia tutkittuun tietoon tai näyttöön perustuvia hoitomuotoja.
- Cool Kids
- Psykoedukaatio
- Määrämittaiset lapsen ja/tai vanhempien sairaanhoitajan interventiot
- Dialoginen perheohjaus
- Ihmeelliset vuodet-vanhemmuusryhmä
- Vanhemmuus taito-ohjelma-oppi
- Strategiakurssi
- Neuropsykiatrinen ohjaus ja valmennus
- ADHD-lääkehoidot 6 vuotta täyttäneille
- Laaditaan tarvittavat lääkärin lausunnot Kelan etuisuuksien ja kuntoutuksen hakemiseksi.
Perheiden sosiaalityö vastaa palvelutarpeen arvioinnin tekemisestä ja varhaisen vaiheen perheiden sosiaalityöstä. Lapsen palvelutarpeen arviointi ja tuki on tarkoitettu lapsille ja perheille, joilla on vaikeasti kuormittava elämäntilanne ja tuen tarve. Palvelujen tarvetta arvioidaan, jotta lapsi tai perhe saisi sopivan avun. Tuen ja palveluiden tarvetta arvioidaan kokonaisvaltaisesti yhdessä perheen kanssa.
Palvelutarpeen arviointi sisältää 1-5 tapaamista ja kestää enintään kolme kuukautta. Perheiden sosiaalityön asiakkaaksi ohjaudutaan lapsen palvelutarpeen arvioinnin kautta.
Perheiden sosiaalityön perhetyötä voidaan tarjota perheille palvelutarpeen arvioinnin aikana. Perhetyö on tavoitteellista, suunnitelmallista ja moniammatillista työskentelyä perheen tarpeiden mukaisesti. Perhetyössä tuetaan perhettä lapsen ja vanhempien hyvinvointiin liittyen, tuetaan vanhemmuuden haasteissa, vahvistetaan perheen voimavaroja ja tuetaan perheen sosiaalisia suhteita ja kehitetään verkostoyhteistyötä.
Varhaisen tuen perhetyö toteuttaa perhetyötä ennaltaehkäisevällä työotteella ennen tilanteiden kriisiytymistä. Varhaisen tuen perhetyön lyhytkestoista muutostyöskentelyä voidaan tarjota perheelle palvelutarpeen arvioinnin aikana.