Lisätutkimukset ja mahdollinen diagnosointi

Tutkimukset ja diagnoosin asettaminen perusterveydenhuollossa

Mahdollisten lisätutkimusten tarve arvioidaan yhdessä perheenne kanssa ja tarvittaessa monialaisessa yhteistyössä. Lisätutkimusten ja diagnostiikan kannalta on olennaista saada kokonaiskuva lapsenne tilanteesta eri arjen ympäristöistä, siksi voimme pyytää suostumuksellanne tietoja varhaiskasvatuksesta, koulusta tai muilta lapsen arjessa toimivilta aikuisilta. Lisätutkimukset voivat sisältää myös käyntejä sekä lapsen arjen ympäristössä, että vastaanotolla. Tapaamisia voidaan toteuttaaa mm. lääkärin, sairaanhoitajan, psykologin, puheterapeutin, fysioterapeutin, toimintaterapeutin, sosiaalityöntekijän, sosiaaliohjaaja tai muun ammattilaisen toimesta.

Lisätutkimukset voivat olla mm:

  • Perhetutkimus
  • Psykologin tutkimukset
  • Nepsykartoitus
  • Toimintaterapeutin arvio
  • Puheterapeutin arvio
  • Fysioterapeutin arvio
  • Lääkärin tutkimus
  • Esitietojen kerääminen vanhemmilta, arjen ympäristöistä ja aiemmista lapsellenne tehdyistä tutkimuksista (sovitaan kuka kokoaa)

Tutkimuksissa saatu tieto käydään läpi yhdessä perheenne ja monialaisen verkoston kanssa, jotta saatua tietoa voidaan hyödyntää lapsen arjen ja muun tuen tarpeen suunnittelussa. Mahdollisten lisätutkimusten jälkeen otetaan kantaa diagnoosiin, muihin mahdollisiin jatkotutkimustarpeisiin joko perusterveydenhuollossa tai erikoissairaanhoidossa ja tehdään hoito- ja kuntoutussuunnitelma. Hoito- ja kuntoutussuunnitelmassa otetaan myös kantaa tarvittaviin sosiaalietuuksiin tai muihin tarvittaviin tukimuotoihin ja näistä annetaan teille tarvittava informaatio.

Tämä sisältö on suunnattu  ammattilaisille.

Kasvatus- ja perheneuvonta

  • Psykologiset tutkimukset:
    • Lasten kognitiiviset ja sosioemotionaaliset yksilötutkimukset alle kouluikäisille ja tarvittaessa alakouluikäsille (koulupsykologeilla päävastuu).
  • Perhetutkimus:
    • vanhemmuuden, parisuhteen, perhetilanteen ja –dynamiikan sekä lapsen kehityshistorian kartoitus
  • Nepsy-kartoitus sisältyy alle 13-vuotiaiden arviointiin
  • Vuorovaikutustutkimukset
  • Konsultoivan lastenpsykiatrin arvio

Nuorten Matala

  • Arvioidaan yhdessä nuoren, perheen ja mahdollisen muun verkoston kanssa tuen tarve sekä suunnitellaan tarkoituksenmukaiset arviot ja tutkimukset
  • Neuropsykiatristen oireiden/häiriöiden osuuden selvittely on osa nuoren kokonaistilanteen arviota
  • Arviot toteutetaan moniammatillisesti
  • ADHD-arvio:
    • Edeltävästi täytettäväksi ADHD-RS (huoltaja), ASRS (nuorelle, jos 16v. tai yli.), rBDI/BDI, GAD-7, tarvittaessa muita psyykkisten oireiden tai päihteidenkäytön mittareita.
    • Neuvola- ja kouluterveydenhuollon merkinnät käydään läpi edeltävästi, tuleeko lisätietoa oirekuvasta tai siihen vaikuttavista tekijöistä
    • Huoltajan alku/esitietohaastattelu sis. elämänkulkuun, kehityshistoriaan, perhetaustaan, mahdollisiin alttius ja perinnöllisiin tekijöihin sekä elämäntapaan, arjen toimintaan liittyen tietoa
    • DIVA-haastattelu tehdään 1-2 tapaamisella, sen jälkeen, kun esitiedot on kerätty. Lähtökohtaisesti tehdään huoltajan ja nuoren kanssa yhdessä, mutta voidaan haastatella myös erikseen tilanteen mukaan.
    • Laboratoriotutkimukset tarvittaessa lääkärin ohjeen mukaan.
  • Lisätutkimuksina on mahdollista toteuttaa:
    • Lääkärin arvio ja/tai jatkosuunnitelman, tarvittavien tukien ja jatkohoidon suunnittelu perheen kanssa
    • toimintaterapeutin arvio
    • psykologin tutkimukset

Toimintaterapeutin tutkimus (toiminnallisuuden arvio) yli 13 vuotiaille:

Toiminnallisuuden arviosta voi hyötyä nuori, jolla on neuropsykiatristen tai autisminkirjon oireiden myötä vaikeuksia selviytyä arjesta esim. arjen hallinnan haasteita (vuorokausirytmi, säännöllisyys, itseohjautuvuus), motoriikan tai hahmottamisen vaikeuksia (liikkuminen, kädentaidot, oppiminen), prosessitaitojen (toimintojen ideointi, suunnittelu ja toteutus) vaikeuksia tai aistitiedonkäsittelyn haasteita (yli ja aliherkkyydet sekä aistien säätely). Toimintaterapeutti arvioi havainnoimalla asiakkaan toimintaa sekä käyttämällä erilaisia standardoituja arviointimenetelmiä, haastattelua sekä asiakkaan itsearviointia.

Arviointi toteutuu sekä asiakkaan omassa ympäristössä, että vastaanotolla

Ei tarvita lähetettä, palveluun pääsee hakeutumalla Nuorten Matalaan.

Neuropsykiatrisesti oireilevan nuoren kohdalla

Psykologin tutkimus Nuorten matalassa voi tulla kyseeseen silloin, kun riittävää arviointia ja tukea ei ole saatu järjestettyä muiden ammattilaisten toimesta

Psykologi arvioi itse tutkimuksen tarpeen ja laajuuden konsultaation perusteella

Psykologin tutkimuksesta voi olla hyötyä erityisesti silloin, kun oppimisen ja arjen haasteet ovat laajoja ja samanaikaisesti esiintyy muita psykososiaalisia kuormitustekijöitä. Tutkimuksen laajuus määräytyy tilanteen mukaan.

Tutkimuksessa voidaan arvioida mm. erotusdiagnostiikkaa, päättelysuoriutumista eri osa-alueilla, nuoren voimavaroja sekä mahdollisten muiden oppimisvaikeuksien ja tunne-elämän ongelmien osuutta tilanteeseen. Psykologi tekee tutkimuksesta lausunnon ja antaa siinä suosituksia soveltuvista tukitoimista.

Kehityksellisten palveluiden vastaanotto ja lasten kuntoutus 

Kehityksellisissä palveluissa tutkitaan neuropsykiatrisesti oireilevia lapsia, silloin kun oirekuvaan ei liity hankalia käytöshäiriöitä tai psyykkisiä oireita. ADHD -diagnoosi voidaan tehdä aikaisintaan 5v iässä ja lääkitys voidaan aloittaa kehityksellisten palveluiden vastaanotolla aikaisintaan 6v iässä.

Kehityksellisten palveluiden vastaanotto ja lasten kuntoutus 

  • Sairaanhoitajan arvio
  • Toimintaterapeutin nepsy-kartoitus tai toimintaterapeutin arvio silloin kun oirekuvassa myös motoriikan tai aistisäätelyn haasteit 
  • Lomakkeet
    • Viivi-lomakkeet kotiin, päiväkoti ja koulu-> Viivi-lomakkeet huoltajille, varhaiskasvatukseen/ kouluun  
    • ADHD-RS-oirekysely kotiin, päiväkoti ja koulu-> ADHD-RS-oirekysely huoltajille, varhaiskasvatukseen/ kouluun 
    • SDQ-vahvuudet ja vaikeudet kotiin, päiväkoti ja koulu -> SDQ-vahvuudet ja vaikeudet huoltajille, varhaiskasvatukseen/kouluun 
  • Moniammatillisen työryhmän arvio 
  • Lisätutkimuksina tarpeen mukaan: (asettelu muutos) 
    • Psykologin tutkimukset. Jos psykologin tutkimuksia tarvitaan ainoastaan koulun tukitoimien suunnittelemiseksi, tulee tutkimukset tehdä varhaiskasvatuksessa tai oppilashuollossa. 
    • Lääkärin tutkimus ja diagnoosin asettaminen 

Lastenneurologialle ohjataan:

  • Jos lapsella epäillään autismikirjon häiriötä tai Touretten oireyhtymää. 
  • Jos lapsen kehityksen ongelma vaikuttaa hyvin laaja-alaiselle/vaikea-asteiselle/on epäily huomattavasta kokonaiskehityksen viiveestä 
  • Jos lapsen tutkiminen ei luotettavasti onnistu vastaanotolla 
  • Jos lapsella todetaan pitkäkestoisen vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen tarve 

Tutkimukset kehitysvammalääketieteen poliklinikalla 

Kehitysvammalääketieteen poliklinikalla hoidetaan kehitysvammadiagnoosin saaneita asiakkaita, joilla voi olla myös neuropsykiatrisia oireita. Palvelut on tarkoitettu vammaispalvelun asiakkaille (Eho-päätös tarvitaan Erityishuolto-ohjelman päätös tarvitaan vammaispalvelusta). 

Poliklinikalla toteutetaan:

  • Nepsy-selvittelyä ja lisätutkimuksia 
  • Nepsy-valmennusta 
  • Tutkimusta, hoitoa ja kuntoutusta